søndag 20. juli 2014

Vi har fått tak i ferskt hvalkjøtt

Vi er midt i sesongen for hvalkjøtt, og vi har lagd en enkel gryterett til hverdags. Vi har tidligere prøvd oss på nisekjøtt, som har vært bifangst til annen fiske, men denne gangen var det vel vågehval tenker jeg.

Men enkelt og med mye smak. Vi foretrekker hval i en gryterett fremfor som biff eller på grill. Jeg syns kjøttet fort blir tørt.

Hvalgryte


4 porsjoner

400 gr hvalbiff
100 gr bacon
1 ss Margarin
10 stk sølvløk
0,5 stk gul paprika
1 pose toro peppersaus
2 dl melk
1 dl vann
2 dl basmatiris

1) Skjær hvalbiff, bacon, løk og paprika i terninger. Brun bacon i en jerngryte eller -panne.
2) Ta baconet ut av gryta og brun hvalbiffen i baconfettet. Tilsett løken og la biff og løk småkoke litt før du tilsetter paprika og bacon.Hell over vann og melk. Tilsett peppersaus-pulveret og bland godt. Kok opp under omrøring, og la småkoke under lokk til risen er ferdig, ca. 20 min.
3) Kok risen i en gryte for seg selv, følg oppskriften på pakken. Når risen er ferdig, heller du den over i jerngryta. Bland alt godt sammen.

Servér med varme baguetter og en frisk salat.

PS:
Jeg tar ikke stilling til om hvalfangst er humant eller ikke, så lenge det er lovlig. Vi tester og legger ut oppskrifter på ingredienser man får kjøpt lovlig i Norge pr idag, samt en del historiske oppskrifter. Jeg har fått en del negative kommentarer på dette, bla fordi oppskrifter med både hval og fredede arter som bla. ål og skogsdue,  ligger på mine nettsider. Men jeg overlater til hver og enkelt å ta stilling til dette og selv vurdere om man skal lage oppskriften. Husk og at mattradisjoner i andre land kan være totalt forskjellige fra våre, og at råvarer vi syns er ubehagelige er naturlige for andre.
mvh Knut Pettersen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar